Jesteś w ciąży, czytasz te słowa i zastanawiasz się, co takiego trudnego może być w oddychaniu, skoro to naturalna czynność? Otóż prawidłowe techniki oddychania są jedną z metod naturalnego łagodzenia bólu porodowego. I choć na co dzień nikt nie skupia się na tym, jak oddychać, to podczas porodu świadome i kontrolowane sterowanie oddechem może przynieść ulgę. O tym, na co konkretnie wpływa oddech w porodzie i jak oddychać podczas poszczególnych faz porodu, dowiesz się, czytając tekst przygotowany przez położną z wieloletnim stażem, Izabelę Dembińską.

Rola oddechu w porodzie

Stały, powolny, zrelaksowany, rytmiczny oddech pomaga uspokoić ciało i umysł. Może dać poczucie kontroli lub poczucie odpuszczenia. Oddychanie może pomóc Tobie i Twojemu dziecku. Rolą oddechu podczas porodu jest między innymi:

• łagodzenie bólu porodowego,

• rozluźnienie ciała,

• uspokojenie układu nerwowego w sytuacji stresowej, jaką może być poród

• oraz natlenienie dziecka.

Najlepszą formą oddechu w porodzie jest oddech intuicyjny. Oddech może ulegać zmianie na danym etapie porodu, długości skurczu.

Oddech a okresy porodu

W I okresie porodu, kiedy występują skurcze rozwierające, rodząca powinna spróbować skupić się na tym, by oddech był na naturalnym wdechu i spokojnym dłuższym wydechu, który daje poczucie rozluźnienia (aby Twoje ciało mogło w skurczu rozluźniać się jak „materac z którego uchodzi powietrze). Dzięki temu zapewnisz sobie zmniejszenie odczuć bólowych, dożywisz ciało i natlenisz dziecko. Im silniej czujesz skurcz, tym bardziej możesz spróbować zwalniać i uspokajać oddech lub wokalizować dźwięki takie jak „aaaa” „oooo” „uuuu”. Staraj się mruczeć i buczeć – pamiętaj, że dźwięk nie musi być Twoją formą oddechu, ale to ważne – jeśli pojawi się w Tobie potrzeba dźwięczenia w skurczach, POZWÓL SOBIE NA TO, nie wstydź się personelu czy partnera. W przerwach międzyskurczowych oddychaj normalnie.

W II okresie porodu, czyli w okresie parcia, oddech będzie wpływał na efektywność parcia. Parcie może być prowadzone:

• spontanicznie – kiedy kobieta prze, wydychając lub stękając w swój rytm odczuć skurczy

• w sposób kierowany na bezdechu (taki styl parcia nie powinien być rutynowym działaniem w porodzie, a stosowany tylko w uzasadnionych sytuacjach)

Pod koniec II okresu porodu, czyli w fazie wyłaniania główki dziecka przy ochronie krocza, w oddechu ogromnie pomaga położna, która prowadzi rodzącą z oddechem. Na tym etapie oddech powinien być spokojny, skoncentrowany na wydychaniu, parskaniu, dyszeniu, ziajaniu czy słynnym dmuchaniu świeczek, ale w spokojny sposób, by nie doprowadzić się do hiperwentylacji.'

Świadomy oddech, taki jak w I okresie porodu, przydaję się także w III i IV okresie, gdy pojawiają się skurcze łożyskowe i połogowe.

Oddech a stres

Ponieważ poród może wiązać się z pewnego rodzaju stresem, pamiętaj że odpowiedni oddech może regulować u rodzącej poziom stresu i jego wpływu na nasz organizm, co w porodzie jest ważne. Pod wpływem zagrożenia aktywizowany zostaje układ współczulny (część „pobudzająca” autonomicznego układu nerwowego):

• nadnercza zwiększają wydzielanie adrenaliny,

• wzrasta ciśnienie krwi,

• przyśpiesza się akcja serca,

• wzrasta stężenie glukozy we krwi,

• hamowane są procesy trawienia.

Stres wpływa na układ nerwowy, szczególnie na podwzgórze i przysadkę mózgową, oraz mobilizuje organizm do reakcji „walcz lub uciekaj”, co osłabia wydzielanie oksytocyny niezbędne do porodu. To dlatego właśnie tak bardzo istotne jest to, by rodząca zwróciła uwagę, aby oddech w porodzie ją wyciszał – stąd sugerowana koncentracja na dłuższych wydechach niż głębokich, hiperwentylujących, pobudzających wdechach.

W porodzie oddychasz dla Was dwojga.

Pamiętaj, że w kontekście przygotowania do porodu, bardzo ważne jest odpowiednie zadbanie o siebie w ciąży poprzez wdrożenie regularnej aktywności fizycznej (na naszym profilu @Jesteś Moim Pępkiem Świata znajdziesz filmy instruktażowe z ćwiczeń przygotowujących do porodu), odpowiednie żywienie i suplementacja.

A przed porodem warto przygotować się do laktacji, poznać zasady stymulacji piersi, nawodnienia i zadbać o zaopatrzenie się w produkty wspierające laktację, jak Femaltiker plus.

Koordynacja oddechu to naturalna czynność, ale jak widzisz – warto, z korzyścią dla siebie i maluszka pod sercem, świadomie ją wykorzystać w tak wyjątkowym dla kobiety wydarzeniu, jak poród. Mamy nadzieję, że uporządkowaliśmy nieco twoją wiedzę w tym zakresie. Pamiętaj o wskazówkach, ale zaufaj też intuicji – ona często podpowie, co jest dla ciebie najlepsze w danej chwili.

Więcej informacji o przygotowaniu do porodu znajdziesz także na naszym profilu facebookowym. A jeśli jeszcze jakieś pytania dotyczące ciąży, porodu czy połogu chodzą Ci po głowie, koniecznie napisz do nas za pośrednictwem profilu facebookowego.

Izabela Dembińska – jest położną z wieloletnim stażem; absolwentką Wydziału Nauk o Zdrowiu na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym na kierunku Położnictwo, psychologiem oraz jedynym w Polsce certyfikowanym eduktorem Spinning Babies® Certified Parent Educator Training, autorką książek 'Rodzić można łatwiej', 'Pierwsze chwile z noworodkiem' i „Lekko w ciąży”, a także mamą.


genyciazajpg.jpg

Jestem w ciąży

Kiedy kobieta widzi na teście ciążowym upragnione dwie kreseczki – zmienia się całe jej dotychczasowe życie. Również w życiu jej partnera zachodzą wówczas nieodwracalne zmiany. Przyszła mama musi liczyć się z tym, że pojawią się dolegliwości w ciąży, takie jak np. nudności. Przyszły tata powinien zaś wiedzieć, jak wygląda żywienie kobiety w ciąży – jakich produktów będzie ona w najbliższym okresie najbardziej potrzebować, które są niezbędne do zadbania o prawidłowy rozwój dziecka i całkowicie bezpieczne, a których powinna się kategorycznie wystrzegać. W związku z mnogością pytań i niejasności – radzimy i pomagamy przejść przez ten wymagający czas.

Kategorie

ostatnie posty